Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Adela Liculescu

Publicat: luni, 22 Aprilie 2024 , ora 13.35

În 23 aprilie, ora 19.00, pianista Adela Liculescu prezintă la Ateneul Român un recital deosebit, cuprinzând integrala celor 12 studii transcendentale de Franz Liszt, eveniment înregistrat de Radio România Muzical.

Acest recital are, de fapt, în spate o adevărată istorie între Adela Liculescu și muzica de pian a lui Franz Liszt. Așa că, Adela, te rog să ne spui mai multe despre această istorie!

M-am ocupat în cadrul studiului meu de doctorat la Graz cu această muzică în ultimii patru ani. Anul acesta îmi închei doctoratul, de altfel, și m-am gândit că este o ocazie deosebită, este un program deosebit cântat extrem de rar. Și, mai ales în România, nu știu dacă a mai fost cântat vreodată. De aceea, m-am gândit că este o ocazie de a prezenta publicului român acest program. Așa a apărut acest recital la Ateneul Român pe 23 aprilie, la ora 19.00, și abia aștept să cânt această muzică la București.


Ce ai descoperit special analizând aceste studii în urma cercetării tale doctorale?

Ideea cercetării mele doctorale a pornit de la faptul că foarte des când vorbim de muzica lui Liszt și de virtuozitate ne referim la ceva ce este făcut să impresioneze, este partea tehnică, mecanică a virtuozității. Adesea am auzit că muzica lui Liszt ar fi superficială și s-ar concentra numai pe virtuozitate. Acesta a și fost punctul de la care am plecat, pentru că eu am simțit mereu că în această muzică se ascunde și o expresivitate foarte adâncă și am vrut să demonstrez că această expresivitate poate totuși fi citită în textul muzical și trebuie descifrată din textul muzical. Și, practic, arăt cum se poate face acest lucru.


Foarte interesant, de altfel! Așadar, vom avea 12 studii transcendentale. Este vreunul dintre ele pentru care ai o afinitate aparte, care vrea să spună altceva decât cum a fost perceput în mod obișnuit, în interpretarea ta?

Fiecare studiu spune o poveste în sine. Studiul meu preferat este numărul 11, Armoniile serii. Pentru mine, acesta este ca un punct culminant al întregului ciclu și este o muzică ce pe mine, de fiecare dată, mă atinge în mod deosebit.


Tu ai mai prezentat muzica lui Liszt și în evenimente trecute - le-am văzut în România, nu știu dacă și în străinătate - și voiam să te întreb și despre acestea și despre ce urmează, dacă sunt și alte proiecte legate de muzica lui Liszt și Adela Liculescu?

Au fost în ultima perioadă mai mult concerte cu orchestra în România. Am cântat fie ambele concerte de Liszt în același program sau câte unul din concertele de Liszt împreună cu Fantezia pe teme populare maghiare. Au fost aceste concerte la Craiova, la Brașov, la Iași. Am cântat, de exemplu, la Pitești și la Vâlcea în evenimentele conexe din cadrul Festivalului "George Enescu". Am deschis stagiunile acolo cu muzica lui Liszt. Au fost și niște recitaluri cu studiile de execuție transcendentală la Craiova, la Brașov, la Focșani. Acum urmează recitalul de la Ateneu, care, desigur, fiind în această sală minunată, este cumva încoronarea a tot ceea ce a fost până acum în România. Și voi mai interpreta pe 17 mai, la Viena, la Palatul Eschenbach, același program. Și, desigur, mai urmează și multe alte concerte cu alte programe, dar acestea au fost prezentările mele artistice din cadrul proiectului meu doctoral.

Credit foto: Nancy Horowitz for Thyll-Dürr Foundation

Interviu realizat de Cristina Comandașu